NieuwsNieuwsberichten

Isolco belicht het belang van akoestiek tijdens panelgesprek horeca

Op 19 augustus nam Isolco deel aan een panelgesprek over de horeca dat plaatsvond in de kantoren van Palindroom in Hasselt, initiatiefnemer van het gesprek. Deelnemers* waren zowel fabrikanten, (interieur-) architecten en –bouwers, alsook een horeca-uitbater. Het panel kreeg een aantal stellingen voorgelegd met betrekking tot horeca; van akoestiek en verlichting, tot circulariteit, wetgeving en het belang van storytelling. Janine van Cann, Hoofd Verkoop Binnendienst, en Laura Erens, Marketing Communicatie Specialist, waren namens Isolco aanwezig en gaven hun meningen over de volgende stellingen.

Horeca-inrichting: specialistenwerk?

De eerste stelling die aan bod kwam; is horeca-ontwerp specialistenwerk? Niet iedereen was het hierover eens. Bepaalde partijen vonden dit geen must, omdat bureaus voor totaalinterieur vaak ook een andere, frisse kijk op de zaken kunnen hebben. Toch was het algemene geluid vooral dat een gespecialiseerd bureau een meerwaarde kan bieden, omdat er bij horeca-inrichting veel verschillende factoren van belang zijn, van akoestiek en verlichting, tot ventilatie en het creëren van looplijnen.

Circulariteit

Circulair bouwen wordt steeds belangrijker in de bouwsector. Leent de horecasector zich meer tot de principes van circulair bouwen dan andere sectoren? Niet per se, wordt over het algemeen bevonden. Het panel is het er wel unaniem over eens dat het van groot belang is om te streven naar circulariteit en flexibiliteit. Janine van Cann voegt hieraan toe dat circulariteit groter is dan alleen duurzaam bouwen, maar dat het een bedrijfsfilosofie zou moeten zijn.

Akoestiek en verlichting

Ook bij horeca-inrichting zijn akoestiek en verlichting twee belangrijke factoren die de ervaring van de bezoeker drastisch kunnen verbeteren of verslechteren. Slechte akoestiek kan erg storend zijn in een zaak. Tegenwoordig vormt de trend van een industriële look, waarbij alles zo strak mogelijk moet zijn, een flinke uitdaging voor de akoestiek. Dan gaat men vaak pas achteraf aan de slag met het akoestisch probleem, aldus Janine. Te veel verblinding is ook een veel gemaakte fout. Het is belangrijk om te spelen met lichtkleur en in het ontwerp goed na te denken over functionaliteit en comfort.

Wetgeving en creativiteit

Staat de strenge wetgeving de creativiteit in de weg? Laura Erens is van mening dat dit ons juist uitdaagt om creatiever te zijn. Architect Massimo Pignanelli van UAU Collectiv en interieurontwerper Maarten Groven (Creneau) zijn het ermee eens dat als je aan het begin van het proces de regels in overweging neemt, dit de creativiteit niet in de weg hoeft te staan.

Sfeer, Storytelling en Social Media

Een open-, halfopen-, of gesloten keuken? Hoe groot is het belang van storytelling en social media? Ook hierover waren de meningen enigszins verdeeld. Sommigen houden van de ervaring van een open keuken, het geluid van potten en pannen, terwijl anderen soms graag een intiemere restaurantervaring hebben. Het hangt dus af van de restaurantervaring.

Ook storytelling en social media zijn een steeds belangrijker wordend gegeven. Laura Erens is van mening dat het zeker een niet te onderschatten factor is die mensen kan aantrekken, maar om klanten te behouden blijft de kwaliteit van het eten en de service van onschatbare waarde. Social media moet in het totaalplaatje passen. Als een restaurant puur ontworpen is voor social media zal het geen stand houden.

Doordacht plan

Hoe belangrijk is een gedetailleerd masterplan voor een horecazaak? Het panel is het erover eens; cruciaal. Er moet rekening worden gehouden met de akoestiek, de inrichting, het aantal couverts, onderhoud en materiaalkeuze. “Er wordt nog te vaak gekozen voor een goedkopere oplossing, die snel verslijt. Daarom kies je best voor een in eerste instantie duurder, maar kwalitatiever materiaal”, aldus Laura Erens.

Ketenvorming en schaalvergroting

Ketenvorming en schaalvergroting hoeft niet altijd te betekenen dat de inrichting een inspiratieloze kopie wordt van andere vestigingen. Laura Erens: “Herkenbaarheid is net vaak boeiend. Kijk maar naar het succesverhaal van Starbucks of het Hard Rock Café: mensen willen er over de hele wereld speciaal naartoe voor een T-shirt of mok met het logo en de stad erop.” Ook hoeft niet elke vestiging van een keten precies hetzelfde te zijn, vestigingen kunnen verschillen van stad tot stad, met de nodige flexibiliteit en subtiele wijzigingen in het interieur, aldus Maarten Groven.

Als laatste een aantal gouden horecatips van enkele panelleden:

Janine van Cann, Isolco:
“Denk na over de toepassing van materialen en kijk daarmee zeker vijf, tien of zelfs dertig jaar vooruit.”

Laura Erens, Isolco:
“Neem akoestiek al vroeg in het ontwerp mee.”

Maarten Groven, interior designer Creneau International:
“Vertel een verhaal. Via het interieur, de menukaart, de manier waarop het personeel omgaat met de klanten…”

Walter Dox, DOX acoustics:
“De sfeer wordt mee bepaald door een goede akoestiek. Besteed er aandacht aan.”

Lieven Musschoot, interieurarchitect:
“Zorgt dat het totale plaatje klopt. Tot akoestiek en verlichting toe.”

Meer gouden tips of het hele panelgesprek lezen? Bezoek www.intsite.be

Klik hier voor meer informatie over onze producten.

Deelnemers aan het gesprek: Laura Erens (Marketing Communicatie Specialist) en Janine van Cann (Hoofd Verkoop Binnendienst) van Isolco, Walter Dox van DOX Acoustics, Tony Decavele van ZUMI, , Jurgen Kegels van Gyproc, interieurarchitect Lieven Musschoot, architect Massimo Pignanelli (UAU Collectiv), interior designer Maarten Groven (Creneau International) en Dirk Daniëls, zaakvoerder van brasserie-restaurant De Beurs in Maaseik.