NieuwsNieuwsberichten

“Met z’n vieren thuis was het wel druk”

klaas beerens isolco

Onze collega Klaas Beerens is niet alleen verantwoordelijk voor onze afdeling staalproducten, maar wordt doorgaans ook door collega’s op kantoor regelmatig aan de mouw getrokken voor hulp bij een heleboel andere zaken. Nu hij thuis werkt gebeurt dat natuurlijk een stuk minder, maar heeft hij wél twee jonge kinderen die om aandacht vragen. Hoe ervaart hij deze nieuwe situatie?

 

Hoe ervaar jij het thuiswerken?

In principe gaat dat goed. Ik heb een PC, printer en een werktelefoon dus de randvoorwaarden zijn er; ik kan mijn werk goed vanuit thuis doen. Ik ben voor mijn werk niet heel erg afhankelijk van mijn collega’s. Ik koop mijn producten zelf in en verkoop ze ook zelfstandig. De afhandeling van de inkoop en verkoop wordt door mijn collega’s van de planning en productie gedaan. Dit deden ze altijd al dus loopt dat gewoon goed.

Hoe ziet je werkplek eruit?

Ik heb sinds kort een aparte werkkamer/kantoor. Wij misten thuis een werkplek waar mijn vrouw (die in het onderwijs zit) en ik konden werken en niet elke keer alles weer van de eettafel op hoefden te ruimen omdat we moesten eten. We zijn begonnen met verbouwen op de eerste dag dat we thuis moesten gaan werken. De plannen waren er eerder dan corona maar de planning had niet beter kunnen zijn. De werkkamer is inmiddels klaar en wordt volop gebruikt.

Wat is voor jou het grootste verschil met op kantoor werken?

Je mist contact met klanten en collega’s. Op dit moment werk ik volledig thuis en plan ik geen klantbezoeken in. Dat is jammer maar helaas noodzakelijk.

Bij een normale werkdag waar ik naar kantoor ging liep ik eerst altijd een rondje door het hele gebouw om iedereen goedemorgen te zeggen en wat bij te praten. Dat zit er nu helaas niet in. Ook in de pauze een rondje lopen met een collega gebeurt nu niet meer. Op kantoor kom ik nu alleen als het nodig is.

 Naast jouw functie als productspecialist van onze staalproducten neem jij vaak nog een heleboel andere taken voor jouw rekening, zoals IT-werkzaamheden, waarvoor je vaak wordt ingeschakeld door andere collega’s. Ervaar je wat dat betreft meer rust nu je vanuit thuis werkt, of vormt het juist een grotere uitdaging nu iedereen thuiswerkt en daar problemen ondervindt met telefoons, computers etc.?

Nu ik niet zo veel fysiek op kantoor ben ervaar ik inderdaad meer rust met betrekking tot de automatisering. Waar je voorheen vaker de vraag kreeg om even mee te kijken is dat nu minder. Mijn collega’s proberen het eerst zelf op te lossen en lukt dat niet dan schakelen ze mij in. Eenvoudige vragen los ik telefonisch op en bij moeilijkere vragen starten we een teamviewer sessie zodat ik de PC van afstand kan bedienen.

We hebben er al snel voor gezorgd dat de telefoons van het werk bij de mensen die thuis gingen werken geactiveerd werden zodat Isolco gewoon bereikbaar is. Dit werkt prima en heeft niet veel onderhoud nodig.

Voor ouders met jonge kinderen kan het thuiswerken extra lastig zijn omdat ze tegelijk ook de zorg voor de kids moeten dragen en sneller afgeleid worden. Jij hebt twee kinderen in de basisschoolleeftijd. Inmiddels zijn de scholen weer begonnen, maar hoe was dat voor jou toen zij ook thuis zaten? Ervaarde je hierdoor meer afleiding, of hoe pakte jullie dit aan?

Toen de scholen dicht waren en we dus met zijn vieren thuis waren was het wel druk. De werkkamer was nog lang niet klaar, de jongens kregen thuisonderwijs en mijn vrouw gaf thuisonderwijs. We zaten verdeeld aan de eettafel, op de bank en boven te werken. Waar nodig hielpen we de kinderen maar hebben ook aangegeven dat ze bij vragen zich bij hun eigen leerkracht moesten melden.

Uiteraard was er meer afleiding en het werken van 8 tot 5 werd werken van 8 tot 8 zodat ik overdag de kinderen kon helpen en ’s avonds mijn tijd weer kon inhalen.

Hoe zou je het in de toekomst het liefst zien qua balans thuiswerken en op kantoor zitten?

Vanwege mijn functie is het belangrijk dat ik ook bij mijn klanten en projecten kom. De mix die in mijn ogen daarom ideaal zou zijn is een verdeling van de tijd in klantbezoeken en projectbezoeken; thuis werken om zaken goed uit te kunnen werken en op kantoor werken. Je hebt hierdoor zowel interactie met klanten en collega’s maar ook de tijd om zaken goed uit te kunnen werken.

Wat is jouw tip voor andere thuiswerkers om het zo aangenaam mogelijk te maken of wat heeft jou geholpen?

Wat ik merk is dat is dat je bij thuiswerken minder beweegt en dat je werktijd vervaagt. Pauzes vervielen bij mij steeds en ’s avonds nog even werken gebeurde ook steeds vaker. Dat heb ik nu wel aangepakt. Ik houd nu wel elke dag pauze en ga hierin een half uur wandelen om in beweging te zijn. Ook werk ik nu ook minder ’s avonds maar dat komt ook deels doordat de kinderen (nog) naar school gaan.

Heb ik nog een tip? Bewegen is dus belangrijk maar zeker zo belangrijk is dat je thuiswerkplek op orde is. Zorg voor een goede stoel, werkende PC en telefoon. Je zit nu veel thuis en dan moet je werkplek net zo goed zijn als dat hij op kantoor is.